IKLAN NUFFNANG

Friday, June 10, 2016

LELAKI TERKAYA DUNIA DEDAH APA YANG AKAN DILAKUKAN JIKA DIA HANYA BERPENDAPATAN RM250 SEBULAN



9 Jun - Apa yang akan dilakukan oleh orang kaya jika mereka tiba-tiba hidup dengan berpendapatan RM250 sebulan, sebagaimana dengan 1 bilion manusia lain yang hidup dalam kemiskinan?

Salah seorang daripada mereka ada jawapannya.

Manusia terkaya di dunia, Bill Gates berkata dia akan menternak ayam jika dia hidup dalam kemiskinan.

Menerusi satu posting di blog, pengasas Microsoft itu turut menambah, "Bagaimanapun, tiada satu jawapan yang tepat memandangkan tahap kemiskinan berlainan di lain-lain tempat."

"Tetapi melalui pengalaman saya dengan yayasan kebajikan, saya telah bertemu dengan ramai orang di negara miskin yang menternak ayam, dan saya banyak belajar tentang selok-belok menternak haiwan ini. Ia agak jelas kepada saya bahawa sesiapa yang hidup dalam kemiskinan, lebih baik buat mereka jika mempunyai ayam", tulisnya.

Tambah beliau, empat sebab untuk melakukannya.

Pertama : ayam adalah murah dan senang dijaga.

Kedua : Ayam adalah pelaburan yang bagus, makan ayam dan telur bagus untuk manusia dan ia boleh menjana pendapatan yang memberi kuasa kepada wanita untuk mengambil peranan keusahawanan aktif dalam komuniti.

Tech Insider melaporkan, "Menerusi kajian dan trip ke Afrika Barat, Gates mendapati seorang penternak yang mempunyai 8-10 ekor ayam boleh mendapatkan pulangan 40 ekor ayam dalam masa 3 bulan. Dengan jualan $5 untuk seekor ayam (harga yang normal di tempat itu), seorang penternak boleh menjana $1000 (RM4000) untuk satu tahun, jauh lebih baik dari kadar pendapatan kemiskinan tegar yang berada pada $700 (RM2800) setahun.

"Ia mungkin kelakar, saya bila serius saya berkata saya teruja tentang ayam", tulis Gates.

Sumber : http://www.businessinsider.my/

No comments :

Post a Comment