IKLAN NUFFNANG

Wednesday, March 19, 2014

MY DREAM HOUSE

Bismillah...

Ruangan kali ni aku nak tunjuk pada kamu semua Rumah Impian aku...hehe. Aku ni kalau berimpian memang giler2 macam mustahil, macam di awangan gitu...

Sebenarnya design Rumah Idaman aku telah direka tahun 2012 lagi. Ketika tu aku masih melakukan hometuition dari rumah ke rumah dan kesemua rumah tersebut besar-besar belaka. Ada yang 3 tingkat, 5 tingkat...ada yang dikelilingi kolam renang. Kereta mewah jangan cakap la....maklumlah aku mengajar anak kerabat di raja, ahli politik dan lain-lain. Ini menjadikan aku berimpian besar untuk jadi seperti mereka tapi in my own style!

Aku check balik design yang aku buat dulu dan kemudian aku matching dengan gambar-gambar yang aku upload dari internet. Aku buat kerja ni dari pukul 12-5 pagi! Semalaman tak tidur hanya berimaginasi...memang giler kan? 

Ramai orang cakap aku giler termasuk mak aku...hehe. Bila aku cakap pasal impian aku, mak aku sendiri pun macam tak percaya. Tapi tak apa...memang aku giler pun and I like to be crazy! Asalkan aku happy...haha.

Aku nak anak ramai dan kalau boleh semua lelaki =) kalau boleh aku nak mak abah aku duduk dengan aku. So rumah kena besar...3 tingkat dan mempunyai surau untuk jemaah luar supaya rumah itu nanti sentiasa 'hidup' dan tidak sunyi.

Jom explore....ini hanya imaginasi aku ok ;)



Ruang tamu utama yang berada di first floor.




Ini pulak ruang tamu kedua (first floor) yang berada bersebelahan surau untuk 
sembang2 santai jemaah surau.




Ini ruang tamu ketiga (first floor) untuk tetamu2 kecil a.k.a kawan anak-anak

Ruangan santai untuk 2nd floor pulak ada beberapa design.....


Design pertama - nampak sangat santai



Design kedua - santai yang agak formal


Design ketiga - haa yang ni mungkin menjadi pilihan pertama!


Di bawah ni pulak ruang rehat yang mengadap view kolam renang dari tingkat 2



Design pertama


Design kedua - nampak terlalu besar but looks elegant!

Then, ini pulak ruang 3rd floor yang menempatkan mini library dan bilik tetamu


Ruangan santai 3rd floor


Design pertama mini library



Design kedua



Design ketiga


Design keempat


Design kelima ni rasanya yang paling sesuai


Now, aku nak tunjuk imaginasi aku dengan view belakang rumah


Haaa...yang ni yang aku nak cerita! Actually, aku dah design dan dah terbayang macam mana kawasan belakang rumah aku will look like..dan bila aku search internet suddenly keluar yang ni..wah!!!!! this is exactly what I did imagine before! Sebijik sejibik!

Dan mungkin design nya boleh dikombinasikan dengan beberapa design yang lain seperti di bawah ni :



 Cantikkan? Macam fairy tale gitu....berendam malam bersama isteri dan anak-anak dengan pantulan cahaya bulan.....perghhhhhh!!!



Close view


Ruang tingkat bawah mengadap kolam renang




Mungkin boleh ditambahkan lagi seni bina seperti yang ini.



dan juga yang ini....ruangan santai untuk menyedut angin malam di belakang rumah


Sekarang pulak bagaimana bentuk dapur yang aku impikan. Dapur terdiri daripada 3. Dapur ringkas (dapur kering), dapur basah (main kitchen) dan juga dapur untuk makanan ringan (light dish).



Ini dapur utama..a.k.a dapur basah tapi nampak macam crowded maybe because of colour



Design yang ni pun cantik jugak...dan menenangkan



atau yang ini?





yang ni pun ok...nampak teratur

 

Yang ni boleh dijadikan dapur kering



Ruangan santai di dapur


Dapur untuk serve light dish/beverage/snack...huh curlass btul!


Gambaran keseluruhan berkaitan rumah sampai sekarang aku tak dapat imagine how it looks like! Tapi lebih kurang macam ni la walaupun nampak sangat tak tepat



Tapi ni nampak agak sempit sikit


Yang ni pulak nampak macam tahyul khurafat.....baik pergi sunway lagoon je!

So, aku pun tak tau....nak kena imagine kuat lagi. Selalunya aku dapat dalam mimpi!

Begitulah hasil impian aku....aku rasa kalau betul2 nak buat seperti mana yang diimpikan, total price rasanya RM10-20 juta...Ini target impian ketika umurku mencecah 40 tahun. Now 27....so aku bagi masa pada diri aku 13 tahun lagi. 

Jika impian tak perlu dibayar dengan wang ringgit, jadi mengapa tidak untuk berimpian?

Mimpi je la....bukan susah pun!

Well, sekian presentation aku untuk ruangan kali ini. Harap terhibur




1 comment :

  1. Assalamu'alaikum

    Wow, great imagination..:-D
    InsyaAllah, u can..
    Nothing is impossible rite.. :-D
    All de best :-D

    ReplyDelete