IKLAN NUFFNANG

Thursday, March 13, 2014

DIA AWAL DIA AKHIR (DADA)

Bismillah...
Assalamualaikum sahabat semua...
Salam ceria...salam kenal-kenal

Alhamdulillah...sebenarnya susah jugak nak ber'blogging' ni since laptop dah rosak! Sebelum ni kalau nak blogging terpaksa pinjam laptop junior...kalau facebook cukup sekadar guna phone. Tapi kini alhamdulillah syukur banyak-banyak sebab komputer yang ada dalam makmal, dah boleh ber'online'....oh yes!!!! Boleh online sampai pagi....banyak kerja boleh buat! hehe

Sekarang ni heboh memperkatakan mengenai tragedi pesawat MH370 yang hilang. Sangat sedih...hanya Tuhan saja yang tahu. Sebenarnya, jauh di sudut hati masih merasakan yang mereka masih hidup. Cuma hari kedua tu emosi agak terusik bila ada orang mengatakan pesawat sememangnya terhempas...malam tu memang tak boleh tidur dan frankly speaking memang mengalir air mata jugak la. Sebab aku pernah naik flight for several times and cannot imagine apa yang bakal dirasai sekiranya flight tu terhempas....nauzubillah.

Tapi bila mana ramai orang memberi pelbagai macam spekulasi...dan banyak andaian yang diberi oleh pihak media, hati aku lebih berat mengatakan yang pesawat MH370 di hijacked and all passengers are still alive!
I hope so.....and will pray harder!

Ingin sekali aku petik ayat Allah yang berbunyi :

"Dan Kami pasti akan menguji kamu dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa, dan buah-buahan. Dan sampaikanlah khabar gembira kepada orang yang sabar, iaitu orang yang apabila ditimpa musibah mereka lalu berkata Innalillah wa inna ilahi roji'un - sesungguhnya kami milik Allah, dan kepadaNya lah kami kembali. Mereka itulah orang yang memperoleh rahmat daripada TuhanNya, dan mereka itulah orang yang mendapat petunjuk".

(Al-Baqarah 2 : 155-157)

Sebenarnya Allah sentiasa menguji hambaNya sebagai tanda peringatan dan sayangnya Dia pada kita. Ujian pula tidak bermakna masalah yang kita hadapi baru dikatakan ujian. Ujian juga boleh jadi nikmat yang melimpah ruah dan Allah sengaja menguji sama ada kita benar-benar bersyukur atau tidak.

Semua makhluk selagi bergelar manusia akan diuji. Ujian diberi untuk meningkatkan darjat kita. Tapi sejauh mana kita bertindakbalas terhadap ujian itu yang lebih utama.

*****************************************************************************************************

PROBLEM + RESPONSE = RESULT/OUTCOME

Mari kita lihat formula ini. Suka aku bagi contoh di sini.

1. Masalah kewangan (PROBLEM) + bersyukur, berfikir, mencari kerja part time, terpaksa kreatif memerah otak mencari idea (RESPONSE) = berubah jadi rajin, rezeki sentiasa datang, hati senang (RESULT/OUTCOME)

2. Masalah kewangan (PROBLEM) + merungut, blame people, berhutang (RESPONSE) = kekal miskin, suami isteri bergaduh, hati sentiasa resah (RESULT/OUTCOME)

Ini contoh bagi masalah kewangan. Banyak lagi masalah yang kita boleh match in the formula. So jika berhadapan dengan apa jua masalah, sentiasa kena anggapkan diri kita sebagai kaunselor yang tolong selesaikan masalah. Anggapkan masalah itu bukan masalah kita tapi masalah orang lain dan orang yang bermasalah itu datang jumpa kita minta solution. Pendek kata, kita kena get out of the problem and look at the problem from outside.

Cuma apa yang aku ingin berkongsi di sini ialah apa lagi cara untuk kita selesaikan masalah? Kadang-kadang kita buntu. Kita tak dapat lari dari keep on repeating the same mistake and keep on doing the same thing. Kita rasa seperti rezeki tu tak menyebelahi kita. Kita rasa orang sekeliling kita ni tak membantu dan tak memahami. Kita rasa kawan-kawan kita tak ambil tahu tentang diri kita sama ada kita sedang hadapi masalah ke dan lain-lain. So in this situation what to do? What does it take to solve the problem?

Aku pun pernah mengalami situasi seperti ni. At that time, aku rasa dah tak berguna, dah berputus asa....masalah datang bertalu-talu...nak mengadu pada family takut diorang risau, nak mengadu kat kawan-kawan, ada ke yang sudi mendengar? Sebenarnya banyak cabaran dan masalah yang pernah aku alami tapi belum tiba masanya untuk aku berkongsi kerana aku belum lagi berjaya dan belum lagi berada di puncak...masih merangkak dan masih lagi start from zero.

Aku pernah review dengan mentor aku yang juga seorang motivator. Beliau banyak mengajar aku tentang attitude aku bila berhadapan dengan masalah. Salah satu ilmu yang ingin aku kongsikan di sini ialah ilmu DADA - Dia Awal Dia Akhir.

Apa yang dimaksudkan dengan Dia Awal Dia Akhir?

Pertama sekali, jika kita mengalami apa jua masalah harus diingat dan sentiasa kena ingat bahawa masalah tersebut hanya diberi pada Insan yang Terpilih saja....lagi sekali HANYA INSAN YANG TERPILIH SAHAJA! Insan terpilih itu ialah KITA! dan kita haruslah bersyukur kerana terpilih!

Kedua, setiap masalah pasti ada jalan penyelesaian dan pasti ada hikmah di sebaliknya. Masalah hadir untuk diselesaikan. Jalan penyelesaian dan hikmah itu bergantung pada sejauh mana kita mencari dan bertindakbalas terhadapnya.

Ketiga, do not try to be number One! The Number One is only HIM! Jadi tak perlu meratap, menangis pada orang lain untuk orang bantu kita...tambahan pula Islam tak anjurkan kita meminta bantuan sehingga menjatuhkan air muka kita. Dari segi syarak pun ada hukumnya tapi aku tak ingat sama ada makruh atau haram meminta pertolongan manusia sehingga jatuh air muka kita.

Jadi mentor aku ni berpesan pada aku, setiap masalah yang datang mesti kena mulakan dengan mengadu pada Allah terlebih dahulu....Dia yang Awal.

Jarang kita mengadu sehingga menangis teresak-esak pada Allah bukan?
Jarang kita bermanja-manja dengan Allah dalam doa kita seperti seorang anak kecil merayu memintakan sesuatu daripada ibunya bukan?
Jarang kita ungkapkan lafaz I love you Allah dalam doa kita bukan?
Jarang kita meminta-minta mendambakan sesuatu dengan cara bersungguh-sungguh pada Allah bukan?

Semua ini jarang sekali kita lakukan kerana keyakinan kita pada Allah hanya sekadar Allah untuk disembah. Ketauhidan kita pada Allah hanya sekadar Allah itu Maha Pengampun, Maha Besar tetapi kita sudah lupa Dia juga Maha Memberi, Maha Penyayang, Maha Mengetahui, Maha Mendengar, Maha Kaya.....kekayaan Dia tak terbatas dan infiniti! Tetapi kita tak mintak...BR1M (contoh) jugak yang kita mintak, lepas tu kalau tak dapat merungut dan blame kerajaan....sebab kita dah tak nampak duit BR1M tu pada hakikatnya Allah yang bagi bukan pakcik Najib. Ini sekadar contoh yang aku bagi. So aku relate kan dengan Ilmu Tauhid yang ramai di kalangan kita pandang enteng. Jangan kita jatuh dalam golongan orang yang kufur disebabkan kejahilan kita.

Sentuh pasal BR1M sebenarnya aku pun mintak jugak...tapi tak dapat sebab salah bagi nombor akaun. Boleh je kalau nak buat aduan tapi rasanya macam bukan rezeki aku, ramai yang lebih memerlukan.

Seterusnya, setelah kita bermanja-manja, merintih, meminta-minta dengan penuh rasa kehambaan, kita perlu berusaha mencari jalan penyelesaian. Kita boleh minta pertolongan orang lain tapi mesti qasadkan (niatkan) dalam hati jika ada orang yang membantu itu hakikatnya Allah yang bantu dengan cara menghantarkan somebody kepada kita.

Dia yang Akhir bermaksud selesai segala usaha dan doa, kita mesti menutup dengan tawakal..berserah diri padaNya. Surrender to Him! Dari situ bila kita dah berjaya kelak, kita tak akan angkuh dan sombong sebab kita tahu Dia yang merancang segalanya dan kita tak ubah macam puppet saja di dunia ni.

Semua yang di atas ini aku tujukan khas buat diriku sebagai muhasabah untuk diri sendiri. Tak ada niat untuk perbetulkan orang lain sedangkan diri sendiri pun masih terkontang-kanting lagi.

Segala yang baik datangnya dari Allah yang buruk bersandarkan pada kelemahan aku sendiri.

Wallahua'lam




No comments :

Post a Comment