IKLAN NUFFNANG

Monday, November 19, 2012

MASA OH MASA

Salam ukhwah...

Lama dah tak berceloteh di ruangan blog. 
Hajat nak lelapkan mata, tapi baru teringat ada tender yang belum dibida....lantas bergegas mengadap komputer. Sebenarnya due date untuk bida hari ni (seperti yang dimaklumkan) sebab tu rushing cepat-cepat on komputer sebelum jam 12 tengah malam tapi bila on sistem rupa-rupanya esok sebelum jam 12 tengahari...huh tarik nafas lega!

Nak dijadikan cerita, selesai bida satu tender, rupanya ada lagi satu tender yang ditawarkan. Tak tau la berapa anggaran bajet, so aku letak je la sebutharga aku total sekali rm20k lebih jugak la...nasib la kalau ada rezeki approve...tak mengharap.

Hari ni suasana di Universiti Malaya especially Kolej Empat dah bertukar ceria, gamat dan bising.....suasana yang aku tak suka. Aku lebih suka sunyi...tenang...tak nak diganggu....(mungkin faktor usia yang semakin meningkat...hahh). Malam ni sepatutnya banyak kerja yang nak diselesaikan memandangkan esok adalah closing date untuk bisnes aku.....tawakal je la berapa bonus yang bakal di bank in. Esok agak sibuk needs me rushing here and there.

Sebenarnya tak sabar-sabar nak tunggu hari esok. Malam esok bakal bertemu dengan sifu/mentor bisnes aku...kami akan diajar cara nak main property. It sounds interesting...I look forward to knowing what is it all about! Sekarang ni zaman serba moden. People struggling to improve their economy. Those who put much effort will earn more. Sekarang zaman no money no talk. Bukan lagi zaman belajar shoot resume then waiting for offer. But now zaman where people compete each other. Those who are stronger will survive...to make a better life!

Since Im aware of that scenario, aku bergelut dengan masa! Aku sedang alami sindrom tak cukup masa! Kata sifu aku, everyone has 24 hours in their life. It's not the way you act, but it's about the way you think! Beza orang miskin dan orang kaya adalah pemikiran. Dari pemikiranlah tercetusnya tindakan.  

 

Suka sekali aku petik satu statement dalam salah satu kitab tasauf dan Tuk Guru pondok aku pun pernah berkata....

'Orang kaya yang bersyukur itu jauh lebih mulia daripada orang miskin yang sabar'

Ini bermakna, agama sendiri tak menghalang umat Islam menjadi kaya asalkan dia bersyukur atas nikmat yang diberi. No wonder la dalam Al Quran pun ada menyebut 

'Jika kamu bersyukur, nescaya aku akan tambahkan lagi (rezeki) pada kamu, tetapi jika kamu kufur, bagiKu azab yang amat pedih'

Aku pun tak ingat surah apa tapi pandai-pandailah cari sendiri ye sebab aku bukan ustaz...Im a scientist ever!

Dan dalam kitab tasauf yang aku belajar juga ada menyatakan bahawa orang yang sibuk (masyghul) ni susah hendak berbuat dosa disebabkan ketiadaan masa dan kelapangan untuk melakukan dosa. 

Sibuk ni jugak menyebabkan kita waras....pemikiran serta minda kita sentiasa berjalan. Orang sibuk jarang nyanyuk. Orang sibuk susah nak sakit.

 

Tapi sibuk pun jangan sampai lupa nak seimbangkan kehidupan dunia dan akhirat (pesan untuk diri sendiri).

Haish....bila sebut dunia pun dah nampak masih jauh perjalanan untuk berjaya. Bila sebut akhirat lebih-lebih lagi la.....jadi apa boleh buat?

Kata orang nak berjaya dalam sesuatu cabang sesuatu bidang perlu duduk dan berada di kalangan orang dalam bidang itu. Jadi, sama-sama la kita muhasabah diri dengan siapa selama ni kita berkawan. Adakah orang di sekeliling kita ni mendorong kita ke arah kejayaan dalam bidang yang kita kehendaki.

Emm...aku rasa cukuplah celoteh kosong aku setakat ini...sama-samalah kita doakan kejayaan sesama kita. Doakan juga saudara mara kita di Palestin yang sedang bergelut dengan musuh Allah. Mohon dari Allah agar mereka mendapat syahid di sisiNya. Allahu Rabbi....


No comments :

Post a Comment